KAVAFIS – AEDUL

Kavafis avea 29 de ani când a publicat Aedul în revista Η Φύσις din Atena, în nr. 14 din 15 august 1892, și 28 de ani când se pare că l-a scris (Savidis crede că ar fi fost în decembrie 1891).

În 1892 fusese, în sfârșit, angajat ca funcționar de Ministerul Lucrărilor Publice, la Departamentul de Irigații… după trei ani în care muncise ad honorem, fără salariu.

Amărăciunea care răzbate din poem și stilul neșlefuit l-a făcut să-l renege, adică să nu-l includă în Canon-ul celor 154 de poeme recunoscute.

Poate s-a rușinat mai târziu de furia-i amară pe care trebuie că i-au trezit-o în suflet comentariile zeflemitoare ale colegilor cu suflet și minte funcționărești. Comentarii legate de marea sa iubire: poezia. Singura iubire în care se realiza (și avea să se realizeze) cu adevărat.

După mine, însă, jocul cu simbolurile, aici, este absolut superb: se vedea pe sine, la anii aceia, nu doar un poet, și nici doar un aed (cântărețul care povestește, psalmodiind, la ospețele regilor, faptele de arme ale marilor războinici, ta klea andron/τὰ κλέα ἀνδρῶν), ci… mai degrabă, și cu mare îndrăzneală, un psalt. Psalt, adică imnograful și cantorul care compune și înalță către ceruri, zeilor/lui Dumnezeu, cântări religioase, imne, psalmi de laudă, de mulțumire…

Se vedea pe sine un inițiat (Αυτού η Φύσις είναι θεία/Firea lui e divină) și un protejat al Fantasiei, zeița fantezeiei/ imaginației și viziunilor, cea care îți dă puterea de a reproduce și de a le aduce/coborî în lume pe cele de dincolo de lume… la care pot ajunge doar cei puțini, cei aleși…

Un hierofant… adică slujitorul celor sfinte pe care este chemat să le facă văzute/vizibile și înțelese/inteligibile, să le lumineze pentru cei mulți și acestora să le deschidă mintea…

Fantasia (Φαντασία) înseamnă de fapt, etimologic vorbind, puterea de a vedea, cu ochii minții, în lumina lor adevărată, lucrurile nevăzute de dincolo…

Φαντασία e, de altfel, rudă cu lumină (φῶς), cu epifanie (επιφάνεια) și cu teofanie (θεοφάνεια).

Mai mult, se vedea pe sine un… apostol de taină, in pectore, un mesager divin… ca Ioan, ucenicul de taină al lui Iisus Hristos.

Din nou, ce limpede este faptul că tânărul Kavafis, ca și copilul și bătrânul Kavafis, n-a încetat nici o clipă să fie acasă în cele două lumi divine, a zeilor și a lui Iisus Hristos, amândouă la fel de sfinte pentru el.

Aedul
Departe de lume-l îmbată magia poeziei;
lumea toată nu-i altceva pentru el decât versuri frumoase.
Pentru aedul ei, Fantasia a zidit o casă nevăzută,
sigură, pe care soarta n-o va clinti niciodată.

Veți spune: „Ce viață rece, pierdută și zadarnică ! Nebunie-i să crezi
că viața nu-i altceva decât sunete de flaut care te desfată și te fericesc
și nimic altceva”; sau „Cine n-a fost, vreodată, pradă luptei vieții și nu i-a simțit durerea-i în trup
va trăi mereu uscat de nepăsare, apatic și inert.”

Dar rătăcire și nedreptate-i judecata voastră. Firea lui e divină.
Nu-l judecați după neputința minții voastre
cerebrale, nesimțitoare și oarbe.

Casa lui are ziduri de smaragd vrăjit
– și-n ele șoptesc voci: „Prietene, liniștește-te; gândește și cântă-ți cântările sfinte.
Apostole de taină, întărește-ți inima, curaj !

Αοιδός
Μακράν του κόσμου, τον μεθά ποιητική μαγεία·
ο κόσμος όλος δι’ αυτόν είν’ οι ωραίοι στίχοι.
Διά τον αοιδόν αυτής έκτισ’ η Φαντασία
άυλον οίκον στερεόν όν δεν κλονίζ’ η τύχη.

Θα είπετε· «Βίος ψυχρός και μάταιος. Μωρία
το να νομίζεις η ζωή ότι αυλού είν’ ήχοι
τερπνοί, και ουδέν άλλο·» ή «Ξηρά αναισθησία
μαστίζει όντινα ποτέ πόνος δεν κατατρύχει

της πάλης της ζωής.» Αλλά πλάνη και αδικία
είναι η κρίσις σας. Αυτού η Φύσις είναι θεία.
Μη κρίνετ’ εν τη λογική, τυφλή σας ασθενεία.

Είν’ εκ σμαράγδου μαγικού του οίκου του οι τοίχοι
— και ψιθυρίζουν εν αυτοίς φωναί· «Φίλε, ησύχει·
σκέπτου και ψάλλε. Μυστικέ απόστολε, ευψύχει!»
(1891-1892)

Notă: traducerea este ușor explicativă și sublinierile îmi aparțin…

Și rămâne subtilul joc dintre aed (αοιδός) și flautist (αὐλητής)… :

… aedul homeric:

Flautist-aed, de la marile ceremonii, lecit grecesc cu figuri negre, aprox. 480 î. Hr. Descoperit într-un mormânt din necropola Gaggera, Selinunt, Sicilia. Muzeul Arheologic Antonio Salinas.

Aed/rapsod homeric, reproducere după un vas grecesc din secolul V î. Hr.

și flautistul de la banchete… :

Scenă de banchet cu inscripția kalos (καλός), prescurtare a formulei Ho pais kalos (ὅ παῖς καλός), băiatul cel frumos. Cupă atică cu figuri roșii, aprox. 480 î. Hr. Descoperită la Vulci, Italia. Se află la Luvru

Scenă de banchet, cupă atică cu figuri roșii. Luvru

… și între Apollo… :

Apollo, cupă cu figuri roșii, aprox. 470 î. Hr. Muzeul Arheologic din Delfi

.. și Iisus… :

Mântuitorul/Salvator Mundi El Greco, (aprox. 1600), ulei pe pânză, Prado, Madrid, Spania…

… și apostolul Său de taină:

Ioan Teologul (1595-1604), ulei pe pânză, Muzeul Prado, Madrid, Spania

Cina cea de taină, Manuil Panselinos, Protaton, Muntele Athos

***

Prima pagină din revista ateniană i Fisi, nr. 14, 15 august 1892

AUTOR ȘI TRADUCĂTOR  ZENAIDA  ANAMARIA  LUCA

Autorizăm reproducerea totală sau parțială a acestui material cu condiția menționării sursei: http://www.ghemulariadnei.wordpress.com și autorului: ZENAIDA  ANAMARIA  LUCA… precum și păstrării formei originale/nealterării prin asociere cu alte materiale străine, nesemnate sau publicate sub semnătura autorului, în cadrul aceluiași articol.